Expozitii Romania

Expoziția “Atelierele marilor artiști” inaugurată la Galați

Povestea prezentei expoziții, ATELIERELE MARILOR ARTIȘTI, a prins contur pe parcursul primului episod derulat, OCHII LUI PICASSO, URECHEA LUI VAN GOGH, MUSTAȚA LUI DALI, expoziție vernisată tot la Biblioteca Franceză EUGÈNE IONESCO și ulterior în spațiul expozițional SERFIOTI. Actuala temă s-a cerut de la sine, venind să întregească tema inițială.

Cunoscându-l pe Florian Doru Crihană, în deosebi prin intermediul artei sale, am mers dincolo de aparența titlului inițial, și am întrezărit izul satiric al enumerării elementelor fizice puternic recognoscibile ale celor trei artiști deveniți exponenți ai artei universale. Ei sunt trei dintre cei mai cunoscuți, studiați, reproduși și idolatrizați artiști, ale căror lucrări sunt printre cele mai ușor de recunoscut în rândul publicului larg.

Îndrăznesc să subliniez unul dintre factorii ce îi asociază – popularitatea.

Vincent van Gogh, pictor olandez post-impresionist, cu o carieră propriu-zisă de doar 10 ani, dar bogată în raport cu timpul dedicat acesteia, este astăzi poate cel mai cunoscut pictor din lume. Atât activitatea, cât și viața sa aveau să inspire cercetătorii, dar și cutura populară.

Pablo Picasso, artist spaniol modernist renumit al secolului al XX-lea, surprindea prin originalitatea, versalitatea și inventivitatea artistică. Numele său, puternic legat de inovațiile artei moderniste este asociat totodată și cu preocuparea pentru contextul istoric.

Salvador Dali, pictor spaniol ce rămâne în conștiința colectivă atât prin implicarea sa în suprarealism, dar mai ales prin afirmarea identității proprii, provocând în jurul său interes și scandal.

Trei artiști populari. Dacă în cazul lui van Gogh aspectul popularității nu a fost unul căutat din răsputeri de artist în perioada vieții sale, ajungând să îi fie oferiți laurii după trecerea în neființă, în cazul celorlalți doi artiști lucrurile capătă o altă nuanță. Pablo avea să fie nu doar un artist de geniu, ci și un extraordinar manager a propriei imagini. A depășit cu mult timpul său în contextul construirii unui brand, mai bine spus a transformării sale în ceea ce astăzi am numi brand de succes. A înțeles și a ales să își creeze o aură, o manieră de a se defini dincolo de arta sa, provocând în acest fel fascinație și intrigă, îndreptând necondiționat luminile către sine. Salvador lăsa și el posterității o imagine iconică, tot în manieră voită ca în cazul precedent, de această dată cu note pregnante de scenografie și teatralitate. Dali avea să diminueze diferențele dintre artistul creator și artistul impresar al propriei arte.

Temele abordate de artiștii zilelor noastre în cele două episoade ale experienței lor comune m-au făcut să îmi ridic problema aspectului mai sus amintit, popularitatea. Ce și câtă informație mai ajunge la noi astăzi? Ce și câtă infomație mai suntem dispuși să receptăm, dar mai ales să căutăm? Cred că acesta devine un subiect spinos în contextul autosuficinței și consumerismului. Artiștii de pe simeze vă provoacă să vă puneți întrebări cu privire la ceea ce știți despre van Gogh, Picasso sau Dali, dincolo de această pojghiță a aparenței.

Cristiana – Ștefania Culiță

 


Miruna Drăguşin, Mihaela Secobeanu, Aldyn Alexander, Florian Doru Crihană, Ioana Musinchevici, Crenguţa Macarie, Andreea Remenyi și Ştefan Axente vă așteaptă cu bucurie să le descoperiți lucrările din cadrul expoziției “Atelierele marilor artiști” în perioada 3 – 17 noiembrie la Bibliothèque Française Eugène Ionesco din Galați.

 

Related posts

Leave a Comment